ירידה אל מתחת למים היא בעצמה מהלך המגלם סיכון בטיחותי משמעותי, ולבטח כאשר הירידה אל מתחת למים נועדה כדי לבצע עבודות מורכבות. בכל מהלך כזה, ישנו צורך ליישם סט שלם של נהלי בטיחות מוגדרים, וליישם אותם בצורה מוקפדת עד האחרון שבהם. מן הסתם, בכל גוף המבצע עבודות בים ומתחת למים ישנה מדיניות בטיחות שונה הכוללת דגשים שונים בהתאם לסוג העבודות, עומק הירידה מתחת למים והציוד שנעשה בו שימוש, אך בסך הכל, ישנם מספר עקרונות בסיסיים שחייבים להתקיים בצורה גנרית בכל מקרה.

חבילת נהלי בטיחות

במסגרת נהלי בטיחות אלה, אפשר למנות מספר נהלים בסיסיים ומרכזיים, אם כי חבילת הנהלים עצמה היא רחבה ומפורטת יותר: פריקת מכולות
  • בדיקת ציוד צלילה – במידה ומדובר בעבודות מתחת למים יש לבצע בדיקה של ציוד הצלילה בצורה שיטתית ויסודית לפני כל כניסה למים. ישנם פרוטוקולים מסודרים לעניין זה, וכל מי שעבר קורס צלילה ובעל רישיון צלילה מכיר את הפרוטוקול הזה היטב
  • בדיקת ציוד תקשורת – ציוד תקשורת הוא ציוד המאפשר תקשורת בין הצולל ובין הספינה שעל פני הקרקע, ותקשורת כזאת חייבת להיות זמינה בכל עת
  • בדיקת כלי עבודה – עבודות המתבצעות בים ומתחת לפני המים דורשות בדרך כלל ציוד כבד, כלי עבודה כבדים שצריכים לתפקד בתנאים לא רגילים. פרט לכך שציוד לא תקין יכול לגרום לעיכובים בביצוע העבודה, במצבים מסויימים הוא גם יכול להוביל לסיכונים בטיחותיים משמעותיים, ולכן יש לבצע בדיקה של הציוד לפני כל ירידה אל מתחת לפני המים
  • עבודת צוות – כל עבודה בים ומתחת לפני המים צריכה להתבצע תמיד במסגרת צוות עובדים, ולעולם לא לבד. בירידה מתחת למים, יש לרדת בזוגות לפחות וכן להותיר מספר אנשי צוות על גבי הספינה שעל פני המים. נוהל זה הוא אחד החשובים בתחום ומיועד להעניק את היכולת להתמודד עם כל אתגר שעלול להתעורר במהלך העבודות.
  • נהלי חירום – במסגרת נהלי הבטיחות יש לכלול גם נהלי חירום המגדירים בדיוק מה יש לעשות בכל מצב חירום שנוצר, לרבות הטלת אחריות ותפקידים לכל אחד מאנשי הצוות המשתתפים בעבודות כמו פריקת מכולות.
< לעמוד הקודם